BESS plus EV: 1 plus 1 = 3

PV-zonne-energie, EV-opladen & BESS

Combineren is optimaliseren

PV-zonne-energie is één van de snelst groeiende industrieën ter wereld. EV-laden en energieopslag lopen niet ver achter.

Om de voordelen van een PV-zonne-energie systeem optimaal te benutten combineert men dit idealiter met EV-laadstations en energieopslag. Een en ander is wel afhankelijk van de aansluitcapaciteit en de vermogensvraag gedurende de dag, de week en het jaar. Voor woningeigenaren en bedrijven gelden nadrukkelijk verschillende afwegingen.

Thuis laadt men de electrische auto veelal en bij voorkeur in de nachtelijke uren om de capaciteit in de thuisbatterij over te hevelen naar de autobatterij en te profiteren van het goedkopere nachttarief. Bij bedrijven is de mix complexer door de combinatie van dag- of 24-uurs productie, zwaardere en verbruiks-piekende stroomverbruikers en dag- én nacht EV-laden.

Er zijn verschillende technisch-economische prikkels om EV-laadstations te combineren met batterij-energieopslag. Een Battery Energy Storage System (BESS) kan bijvoorbeeld ontwerpflexibiliteit bieden die verder gaat dan de beperkingen van de netaansluiting, de oplaadtijd versnellen maar ook de transportkosten verlagen (kosten voor piekvermogen in kW) en eventueel kan zelfs de fysieke net-aansluitcapaciteit gedownsized worden.

Bovendien biedt BESS zekerheid bij een stroomstoring en zorgt het ervoor dat chauffeurs hun auto kunnen opladen, ook in noodsituaties.

Transportkosten vormen echter een uitdaging voor het integreren van EV-laadstations binnen een faciliteit, met name indien snellaadpunten vereist zijn. Om dit te begrijpen, moet men de structuur van de elektriciteitsrekening voor commerciële en industriële faciliteiten (groter dan 3x80 Ampere) begrijpen.

Een voorbeeld:
Kijkend naar de energieprijzen van netbeheerder Enexis in 2022 voor netaansluitingen tussen 50 en 125 kilowatt (kW), rekent Enexis naast de kale stroomprijs en belastingen ca. € 44,- per kW per jaar voor transportkosten. Bij 100 kW is dat dus zo’n € 4.400,- per jaar. Zet dit bedrag uit tegen het toevoegen van één standaard lader van 22 kW of een snellader van 50 of 100 kW dan spreekt men over een significante kostenstijging voor de netaansluiting. Voor zover een verzwaring van de netaansluiting uberhaupt mogelijk/toegestaan is, zie onderwerp Congestie.

In dergelijke gevallen biedt energie-opslag een uitkomst. Energieopslag kan worden gebruikt voor peak-shaving, samen met andere toepassingen zoals eigen verbruik optimalisatie en ondersteunende netwerkdiensten.

Peaksharing vereist een nauwkeurige dimensionering, dat gebaseerd is op een belastingsprofiel of, in het geval van het ontwerpen van een nieuw project, op worst case berekeningen. Discrepantie tussen vermogen en energie zal anders resulteren in een verspilling van resources.

Bent u geïnteresseerd in het koppelen van BESS met EV-opladers?

Als u geïnteresseerd bent in het integreren van BESS- en/of EV-laders, laat ons team van experts u dan door het proces begeleiden en voorzien van een advies op maat. Voor thuiseigenaren klikt u hier, voor commerciele toepassingen neemt u svp contact op met SolShare via info@solshare.nl.

©Solshare 2024 All Rights Reserved.